Selasa, Mei 11, 2010

Kebangkitan

Ahad lepas, aku mengambil keputusan untuk balik ke kampung dengan tiba-tiba. Langsung tidak memberitahu rakan serumah. Buruk perangai betul! Berehat puas-puas di kampung amat melegakan. Sambil-sambil menonton siaran langsung badminton. Tetapi di sini, aku ingin berkongsi cerita tentang kebangkitan pasukan hoki kebangsaan yang suatu masa dahulu merudum.

Aku ingat lagi ketika Abu Bakar dan Mirnawan mengepalai pasukan hoki negara. Negara berada di tangga kelima dunia! Selepas Pakistan, Jerman, Australia dan India. Cukup membanggakan. Tetapi selepas mereka bersara, hanya tinggal S. Kuhan dan Chua Boon Huat untuk membimbing rakan sepasukan yang masih mentah. Sejak itulah, kebanyakan 'Cap' yang disertai membawa kecundang dan kedudukan Malaysia sebagai pasukan yang digeruni merosot.

Namun, pada Piala Sultan Azlan Shah yang sedang berlangsung ini, aku dapat merasai kegilaan itu bakal muncul kembali. Menyaksikan perlawanan Malaysia-Australia yang berkesudahan kalah 1-2, aku yakin, Malaysia bakal menggegarkan kembali arena hoki dunia. Dengan gandingan Madzli, Tengku Ahmad Tajudin, Faizal Saari, Amin, Hafifi, Azlan Misron dan penjaga gol S.Kumar, aku yakin skuad ini bakal menyerlah. Masih muda dan banyak lagi masa untuk membawa kegemilangan itu.

Selain badminton, hoki antara permainan yang aku gemari. Walaupun aku kurang mahir dalam permainan ini, tetapi banyak kenangan antara aku dan hoki terutama ketika menjadi penjaga gol untuk SUKAM Kolej 11 tahun 2005 dahulu. Indahnya kenangan itu....

2 ulasan:

Unknown berkata...

waaa peminat team hoki ni... hehe..
bgus2...
majulah sukan utk negara... wee~

BuRuuj berkata...

zaza,
hehe...iya! majulah sukan untuk kita!