Jumaat, Mei 07, 2010

Badminton oh Badminton Siri II

Seperti kita sedia maklum, Piala Thomas dan Piala Uber bukanlah acara perseorangan. Ia acara berpasukan negara. Walau sehebat manapun anda, tanpa membimbing rakan sepasukan, anda tidak akan ke mana-mana. Jauh sekali merangkul gelaran. Andai ada orang melabelkan All England acara berprestij, aku tetap melabelkan Piala Thomas sebagai yang terulung.

Berdasarkan perkiraan aku, China dibarisi pemain muda yang hebat. Ini dibuktikan dengan ranking dunia ketika ini, dalam 10 ranking teratas kebanyakannya dibarisi pemain China. Lin Dan No.2, Chen Jin No.3, Bao Chunlai No. 8 dan Chen Long No.10. Manakala beregu lelaki pula Zhendong-Xu Chen dan Cai Yun-Fu Haifeng masing-masing berada di ranking No.5 dan No.8 dunia. Maka percaturan mereka tidak begitu sukar untuk meletakkan harapan pada setiap pemain. Melainkan pemain dibelenggu dengan kecederaan.

Bagi Piala Uber pula, tiada keraguan meletakkan sasaran kejuaraan sekali lagi menjadi milik mereka kerana Piala Uber seolah-olah telah menjadi hak milik kekal China!

Tidak kurang hebatnya pemain dari Indonesia dan Denmark. Walaupun dibarisi pemain veteran, kemungkinan kemenangan berpihak kepada mereka juga tinggi. Badminton dan bola sepak adalah sukan yang banyak bezanya. Andai ketangkasan menjadi keutamaan dalam sukan bola sepak, faktor usia boleh menjadi penghalang. Tetapi dalam sukan badminton, kematangan dalam corak permainan dan pengalaman taktik amat ditagih. Maka, faktor usia sama sekali bukan satu halangan malah boleh menjadi satu igauan ngeri buat pemain muda.

Aku dapat merasakan kebangkitan pemain-pemain dari Korea. Walaupun setahun jagung dalam sukan badminton, bijak mengawal permainan dan mengamalkan corak serangan seawal perlawanan bermula boleh menjadikan pemain lawan hilang arah andai tidak diatasi segera. Pemain Korea memiliki kelebihan itu.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jepun pun macam tengah meningkat ja sekarang.

BuRuuj berkata...

iya betul. tapi, kebangkitan masih di peringkat awal dan bukan dalam setiap acara. individu mungkin.

kapten berkata...

Salam...selamat hari lahir dila...sory la kalau xkena pada entry..heheh semoga panjang umur dan urah rezeki...

BuRuuj berkata...

kapten, amin. terima kasih;)