Khamis, Ogos 25, 2011

Hikmah Ramadhan 1

Minggu pertama ramadhan lalu, 'Cik Biru' mengalami kecederaan kecil. Maafkan 'Cik Tumpang' yer...cik tumpang tak sengaja. Tersilap menganggar jarak, aku telah melanggar dinding zink parkir.

Aku yang pantang melihat cik biru sakit, mahu segera membawanya berjumpa doktor kereta. Cuaca yang sering tidak menentu menyebabkan aku menundakannya selama 2 minggu. Hari jumaat lalu, aku survey kedai, aku singgah. Yang pertama, orangnya sedang lena kepenatan. Usai salam ketiga tanpa disahut, aku terus beredar. Dan keesokannya, aku terusan saja membawa cik biru ke kedai kedua. Diplomasi pertama RM105 turun ke RM100. Diplomasi kedua, gagal. Aku pasrah.

Lewat jam 1630, cik biru datang menjemputku. Kuhulurkan dua keping not RM50. En. Rafi pulangkan RM10. "Kenapa?" soalku. "Polish tu dah termasuk harga cucinya kak." "Oh...begitu. Alhamdulillah.." "Tapi, kalau kakak datang minggu depan, kami tak terima sebab mahu tumpu cuci saja, kalau polish kami tak boleh ambil kereta lain," tambah En. Rafi. Dan khabarnya, di kedai yang pertama harganya jauh lebih mahal (RM160++).


Cuci luar dalam + cuci enjin + polished luar dalam by machine = RM90. Alhamdulillah...syukur ya Allah. Sekarang, cik biru sihat seperti selalu bahkan lebih berseri lagi;)

Tiada ulasan: