Khamis, Ogos 18, 2011

Butter Tong

Kes 1: Sejujurnya, aku pernah menggunakan butter ini untuk membuat kek lapis. Suatu ketika dulu. Tapi itulah kali pertama dan terakhir sebab kek tak berapa nak jadi. hehe....kek terlalu lembik mungkin sebabnya tak sabar nak letakkan lapisan demi lapisan tanpa menunggu lapisan di loyang betul2 kering. Alhamdulillah, mungkin ada hikmahnya kek aku tak berapa jadi.

Kes 2: Mak sedara aku seorang yang sangat pandai membuat kek. Dialah yang mengajarku membuat kek lapis dan kek buah. Dia kata sedap pakai 'butter tong'. Dan 'butter tong' itulah yang telah dia gunakan sejak dulu lagi sampai ke hari ini. Masyaallah...rupa-rupa tahun ini barulah diketahui status 'butter tong' itu tidak halal.

Perkaitan Kes 1: Suatu ketika dulu, aku seorang yang keras hati. Sukar menerima teguran orang dan cepat melenting. Suka melewatkan solat (biasanya waktu maghrib sebab ada cerita korea) dan kadang-kadang pernah bermasam muka dengan mak berkenaan hal yang remeh-temeh.

Perkaitan Kes 2: Sepupu-sepupu aku badannya 'sihat-sihat'. Otak tak berapa nak 'catch-up' pelajaran. Sering tinggal solat dan selalu melawan cakap mak sedara aku.

Persoalan: Adakah ini natijahnya memakan sumber yang tidak halal? Ampunilah aku ya Allah...

2 ulasan:

Tok Rimau berkata...

Orang Islam kena belajar buat butter sendiri.

BuRuuj berkata...

ade dah...cuma orang kita yang memilih sangat. semua nak obersi..