Isnin, Julai 14, 2008

Musim Durian

Seronoknya bila tiba musim durian. Aku nie memang hantu durian. Semalam, aku baru je sampai dari kampung. Melawat sedara-maraku yang sakit. Mak kata, orang kampung aku ramai yang dah kena sakit tue. Puncanya adalah dari gigitan nyamuk. Kemudian demam, sakit-sakit sendi, susah nak jalan. Pada firasatku yang dulunya bercita-cita menjadi seorang doktor, ia adalah sakit 'untut'. Berpunca dari gigitan nyamuk tiruk yang akan membawa kepada demam dan sakit sendi. Lanjutan dari itu, sendi-sendi akan membengkak dan membesar. Pakcik dan makcik aku kena sakit tue. Kesian dia. Aku datang ziarah dengan membawa penawar, harapanku agar mereka cepat sembuh. Ameennn... Penawar itu, aku juga beri kepada tok sedara aku dan jiran terdekat. Kemudian, mereka pula bagi aku 'penawar'. Adat orang berbudi. Alhamdulillah, kampung aku masih mempunyai nilai itu.

Sedap sungguh 'penawar' itu. Walaupun ada orang tidak menggemarinya termasuklah kakak aku, aku tetap suka. Walaupun ada orang kata bau dia busuk. Aku makan jugak. Lantaklah, bukan selalu dapat makan 'raja buah' nie. Lagipun pokok kat rumah mak belum berbuah lagi. Kalau nak makan pun kena pergi rumah tok sedara.

"Buk!" bunyi durian gugur. Eee....seronoknya dapat dengar bunyi durian gugur. Tok suruh ambik sendiri kat bawah pokok, kalau ada, bawa balik. Terima kasih tok kerana mengizinkan cucu menikmati keindahan dan keunikan ciptaan tuhan ini.

3 ulasan:

Tok Rimau berkata...

makan sorang nampak?

Amiene Rev berkata...

salam.

Musim durian tahu ni menjadi kan?

BuRuuj berkata...

tok,
jemput makan tok =)

amie,
ha'ah..minat durian gak ke?