Selasa, Julai 08, 2008

Laksa Johor


Sabtu yang lepas, aku jadi chef lagi. Kali nie, aku ajar housemate aku yang bakal mendirikan rumahtangga Ogos ini. Dia minta aku ajar dia masak laksa johor. Almaklumlah, bakal cik abang orang sini. Sebenarnya aku takdelah terer sangat, kalau kat kampung pun, tolong-tolong mak jer. Pembelajaran lebih berkesan secara visual, maka aku dengan secara tidak sengajanya, pandai lah masak. Pagi tue, kami pergi shopping barang dapur. Banyak jugak belanja, sampai tak muat peti sejuk. Lepas zohor, aku terus memulakan upacara memasak dengan menyiapkan segala bahan-bahan. Kerisik, ikan blender, rencah, semua aku buat sendiri. Orang yang nak belajar masak takde bersamaku, diorang keluar dating. Takpelah. Masa berlalu. Jam 1830, mereka belum balik lagi. Nak tak nak, aku terpaksa masak jugak, sebab aku puasa sunat Rejab, nak makan ape buka puasa nanti kalau tak masak sekarang. Housemate aku yang lagi sorang pulang bawa kawan. Dia orang kelantan tapi suka laksa johor. Maka, dialah yang belajar dari aku. Orang lain yang nak belajar, orang lain pulak yang belajar. Walauapepun, laksa johor aku menjadi petang itu. Mereka kata sedap. Hehe...senyum sendiri. Dah boleh kahwin la lepas nie. =)

Tiada ulasan: