Ahad, Julai 27, 2008

Mambang

Entah kenapa malam itu aku kepingin sangat nak menyakat. Sambil-sambil tengok tv, aku bergurau dengan housemate aku.

"Hai mambang tanah, mambang api, mambang air, mambang....."

*Plup* Lampu padam. Tiba-tiba.

"Ha...tula, mambang lagi. Ayok!! Tak tau. Kan mambang betul dah datang."

Kami jalan seperti orang buta. Meraba-raba dalam kegelapan. Dari sliding door, satu taman bergelap. "Waduh, magik sungguh aku nie. Boleh buat satu taman gelap."

"Hah, mambang. Gi dapur sana. Pasang lilin."

Nasib baik aku nie sedikit berani. Kawan aku yang paling bongsu dalam rumah dah la penakut. Idea nakal aku pun keluar lagi. Aku nak jadi hantu lilin pulak. Tapi tak jadi. Kang kalau betul-betul hantu lilin datang kang, tak ke naya?

Bagi membaiki keadaan, aku berseru lagi.

"Hai mambang tanah, mambang api, mambang air, mambang angin... Err....lupa la pulak"

*Plup*

"Hah, nasib baik tak lame takde karen. Heh heh..."

2 ulasan:

Tok Rimau berkata...

Wow! Ada peningkatan mendadak dari segi gaya setelah baca blook.

Nak takutkan orang mesti berani.

BuRuuj berkata...

eleh...len macam jerk bunyi nyer..