Isnin, Januari 05, 2009

Apabila Tergigit

Damn!!!!!!!!!!!!

Kenape dengan dia tue?

Ntah. Angin kot?

Laa…patutla hempas pintu. Tibe-tibe jerk?

Alah...die memang macam tue. Selalu angin.

Yela...tapi kali nie pasal ape pulak?

Pasal siang ikan pagi tadi kot?
............................
Lebih setahun aku tinggal di situ. Seingat aku, aku tak penah marah-marah. Hempas pintu jauh sekali melainkan angin yang tolong menutupnya. Aku tak penah merungut buat keje rumah seperti mengemas, berkebun kecil, memasak dan ke pasar walau saban hari dan walau kesihatanku tak mengizinkan. Pada aku, motif untuk tinggal di situ adalah proses menjadikan aku seorang suri yang sempurna. Tapi, penah sesekali hati ini terdetik, kenape asyik aku? Namun, aku selalu berbisik, action speak louder than words. Itulah kata-kata ibu angkat aku ketika di zaman persekolahan dulu yang aku pegang sehingga kini.

Aku tak faham. Kenapa asyik nak naik angin jerk tibe-tibe? Aku bengang betul dengan orang yang menunjukkan kemarahan dengan aktiviti hempas-menghempas pintu nie! Aku dengan yang lain selalu terdera dengan sikap dia. Hal kecil pun nak marah-marah. Sebagai adik, aku selalu beralah, tapi kali ini, aku demam. Batuk yang dah masuk dua bulan pun belum baik, Allah bagi aku demam pula. Aku redha. Badan memang terlalu lemah. Makanya, aku banyak berehat. Fahamilah aku…. Tidak cukupkah aku memasak makan tengahari itu? Atau aku mengemas rumah dan petang itu, mencabut lalang yang tak pernah sekali pun kalian melakukannya? Walaupun uhuk-uhuk, aku gagahi jua. Untuk memujuk hati dengan alasan, aku biarkan badan ini berpeluh agar cepat sembuh.

Aku dan yang lain juga punya hati.

5 ulasan:

Tok Rimau berkata...

Buat je kerja tu satakat mana hati itu ikhlas. Kalau nak hempas pintu, baik tak payah buat.

Susah jadi orang rajin, selalu kena hukum. Orang malas pula dapat reward.

Yana Ismail berkata...

hm..yana pun tak suka org hempas2 pintu ni..tu tunjuk marah la tu..alaahai..

bersabar ok!!

BuRuuj berkata...

tok,
adat manusia.

princess,
slam pintu tak suke. tp kump slam suke. hehe...

Yana Ismail berkata...

hi hi hi..sedap pe lg kum slam..haha

BuRuuj berkata...

princess,
macam lagu nie ek?
~kusangkakan panas berpanjangan...~ ehe;)