Rabu, Oktober 06, 2010

Bahasa Jiwa Bangsa

Aku yakin, tidak semua orang tahu atau sedar apa yang berlaku dalam bulan ini. Walaupun saban tahun pelancaran demi pelancaran dilakukan, objektif pelaksanaan masih kabur bahkan target sasaran belum tercapai.

Itulah dia nasib "Bulan Bahasa Kebangsaan"! Tahun ini temanya " 1Bahasa 1Bangsa 1Negara". Mencipta slogan ataupun tema tidak sesukar melaksanakannya. Mencipta slogan ataupun tema tidak semudah melaksanakannya. (Nah, kalian tahu berapa lama aku fikirkan ayat sebelum ini? Hasilnya, masih buntu memikirkan mana satu yang betul!)

Pun begitu, aku amat berterima kasih kepada Tok Rimau, Abg Rudy Bluehikari, En. Naganaga dan Kang Jowo (hanya menyebut beberapa nama) kerana membantu aku mengkayakan kembali kosa kata mahupun perkataan-perkataan lama yang aku rasakan suatu ketika dulu amat aku kuasai.

Andai aku ulangi kembali kertas penilaian Bahasa Melayu SPM, aku tidak yakin aku boleh mendapat 'A'.

Tiada ulasan: