Isnin, Mac 01, 2010

Beratnya......Tapi.........

Sesungguhnya suruhan Allah itu amat berat bagi hamba yang jahil dan kurang iman di dada. Tapi ia amatlah ringan andai iman menguasai jiwa.

Sahabat nabi ada menyatakan ‘yang paling berat adalah menunaikan solat manakala yang paling ringan adalah meninggalkannya’.

Tinggal sebumbung dengan rakan bukan Muslim adalah satu ujian Allah buat aku untuk aku mengukur sendiri sejauh dan setebal mana iman di jiwa. Bukan itu saja, cabaran yang sama aku hadapi apabila pulang ke kampung seandainya abang ipar turut serta. Ya….aku akui memang berat ujian ini. Tapi aku wajib menuruti perintah Sang Ulung kerana telah termaktub dalam Al-Quran, surah An-Nisa (31)! Persetankan segala kata-kata umat manusia yang menghanyutkan kerana Kata-Kata Allah lebih agung! Tidak nusyuz seorang isteri andai dia tidak patuh pada suruhan suami yang bercanggah dengan hukum Allah. Kita wajib patuh pada ibubapa atau suami kerana itu suruhan Allah.

Tiada ulasan: