Jumaat, Ogos 28, 2009

Hikmah Ramadhan

Kenapa Allah ciptakan bulan?
Supaya manusia boleh membuat perkiraan masa. Namun, ada juga yang menggunakan matahari sebagai perkiraan masa.

Kenapa tak jadikan saja matahari sebagai perkiraan masa bagi orang Islam?
Jawapannya mudah, kerana Allah Maha Adil lagi Bijaksana! Kenapa? Kerana;

1. Peredaran bulan singkat berbanding matahari. Antara 29 hingga 30 hari lengkap satu pusingan. Tapi matahari siap ada tahun lompat lagi.

2. Sesetengah negara mengalami 4 musim setahun. Sekiranya matahari dijadikan peredaran masa, sudah pasti muslim di negara tersebut akan tetap berpuasa di musim panas ataupun musim sejuk saban tahun . Yang mana musim panas, siangnya lebih panjang dan sebaliknya bagi musim sejuk. Bukankah itu membebankan? Dan mungkin mereka akan terlepas untuk menikmati buah-buahan yang tumbuh pada musim-musim tersebut kerana berpuasa.

3. Nama-nama bulan itu sedap didengar dan mudah disebut dengan perkataan "bulan". bulan ramadhan, bulan syawal dsbg nya. Adalah menjadi kesalahan bagi kita manusia seluruh dunia kerana menggunakan bulan untuk kalender gregorian. Bukankah perlu disebut matahari januari, matahari mac, matahari april dsbg nya??

4. Dan ini pengamatan aku sendiri, matahari apabila kita tutup sinarnya, akan menjadi gelap gelita. Namun, sekiranya anda berada di hutan belantara di kala malam bulan mengambang, cahayanya tetap menembusi celah-celah ranting, dedaunan pohon yang meninggi. Begitulah, ajaibnya bulan yang menjadi lambang bagi umat Islam. Ibarat iman yang menerangi hati yang gelap. Wallahu'alam....

2 ulasan:

emi21081 berkata...

Jumaat ini juga aku berbuka dengan kew tew... sapa masak? tah ler..

BuRuuj berkata...

emi,
erk??