Rabu, Oktober 29, 2008

Politik vs Raya

Pak long dan Pak Amin orang kuat dacing. Pak Amin merupakan Ketua Pemuda kawasan. Time pilihan raya, dialah orang yang paling sibuk. Pak long pulak pernah dicalonkan untuk menjadi exco, tp tak bernasib baik. Sekarang menjawat jawatan sebagai Pengerusi Peladang Daerah. Hebat jugak ek? Sejak bersara sebagai guru besar, dia mengaktifkan diri dengan aktiviti politik pulak.

Raya yang lalu, aku beraya ke rumah mereka.

Pak long: Kau tau politik tue ape?
Aku: Err.....(dalam hati aku cakap politik tue kuasa, tp belum sempat aku jawab, pak long dah memotong cakap aku.)
Pak long: Politik tue adalah kuasa.

Then beraya ke rumah Pak Amin pulak.
Pak Amin: Kau layan je pak long kau tue. Ape yang dia cakap, ikut je jangan melawan. Nanti tak pasal2 kena halau.

Dahsyat jugak aku dengar cite dari pak Amin yang dia halau anak buah yang datang beraya. Nasib baik aku layan je cakap pak long, kalau tak.... Hurm...anak sendiri yang berbeza pandangan politik pun dia buat acuh tak acuh. Last-last anak tue balik. Terngiang-ngiang cakap pak long kat telinga aku...

"Kalau tak tahu apa itu politik, jangan cuba2 cakap mengenainya. Kalau tak sayang bangsa, jangan rosakkan bangsa!!"

8 ulasan:

en_me berkata...

gitewww.. kannns

blackpurple @ jowopinter berkata...

Aku non-partisan. Senang.... :D

Tanpa Nama berkata...

hmmmm....
orang dacing kata org bulan fanatik & vice versa.
tapi sebenarnya, mereka sama² fanatik.

kasihan pd mereka yg kena halau

BuRuuj berkata...

en me,
gitu la citenyer..

jowopinter,
dulu pun pikir cam tue gak tp skrg macam perlu jugak partisan-partisan nih.

fafa,
suka fanatik lagu KRU jerk.. :)

tasekM berkata...

sampai kena halau... ades...

BuRuuj berkata...

tasik,
tu la pasal...

Yana Ismail berkata...

huh..dasyat tu sis..mmm

Lily Abdullah berkata...

Waterlily juga non partisan...politik macam tahi. Jonos kata