Isnin, Jun 23, 2008

PENTAULIAHAN DI RAJA


Seawal 210615H Jun 2008 pegawai kadet memasuki kawasan padang kawad. Inilah harinya untuk mereka mempamerkan persembahan kawad yg terbaik setelah hampir 2 minggu mereka berjemur di padang kawad. Ibubapa hadir menyaksikan, aku pula hadir membantu melancarkan pergerakan mereka dari padang kawad sehingga ke dewan watikah.
Pegawai kadet terbaik setiap IPTA mendapat hadiah sebilah keris yang dikurniakan oleh DYMM Tuanku Yang DiPertuan Besar N9. Masa aku dulu, best cadet dapat pedang kehormat. Walaupun aku bukanlah seorang best cadet, tapi aku masih boleh berbangga kerana akulah satu-satunya peg. kadet wanita yg memberi command untuk kontinjen kedua UTM dalam perbarisan itu suatu ketika dulu. Pedang kehormat itu aku pegang. Bak kata aku, "asal dapat pegang pun sudah cukup". Bukan senang nk pegang pedang tue. Inikan pula nak dapatkannya. Tahniahlah kepada sesiapa yg dapat anugerah terbilang itu.
Kepada pegawai muda yang baru ditauliahkan, aku harap kalian tidak lupa jasa jurulatih yg pernah mengajar kalian. Aku juga mahu ingatkan kalian bahawa tugas sudah bertambah berat, jalankanlah amanah dengan sebaiknya dan jangan lupa bahawa pangkat hanya nilaian dunia. Selepas mereka ditauliahkan, tidak ramai yg berterima kasih kepadaku. Satu-satunya yg aku dapat rasai keikhlasan dalam pengucapan adalah dari Tan Teck Chai menyebabkan aku rasa terharu. Bukannya aku kemaruk sangat tp sekurang2nya pengorbananku itu dihargai.

Tiada ulasan: