Ahad, Jun 15, 2008

BADI HALANGAN

Merentas halangan adalah event yang mana menguji kehebatan dan ketangkasan seseorang askar merentasi beberapa halangan buatan serta gambaran tentang peperangan sebenar. Ia terbahagi kepada 3 bahagian. Pertama; berlari mengikut trek yg telah ditentukan, kedua; merentasi 12 halangan yg disediakan seperti tangga bertingkat, tembok 6 dn 12 kaki, 'monkey rack', tarzan swing, kawat berduri dll, ketiga; menembak M16 25meter.
Kalau sebut tentang merentas halangan, orang pasti gerun dengan skuad halangan dari UTM. Aku tak tahu mengapa. Sehingga aku sendiri mengalaminya ketika menjadi kadet senior dulu. Penatnyer mmg tak terkira. Latihan tak kira hujan panas pagi petang; semua kami hayun. Baju basah kering dibadan. Yang penting 'perisai' dalam genggaman. Itulah laungan semangat juang kami.
Pada tahun ini, ketangkasan skuad halangan kali ini jatuh di tempat ke-3. Memang itulah kami, paling busuk pun no.3. UTM mmg tidak dapat lari dari badi tempat pertama sehingga ketiga. Bagus juga fikirku. Dan di 'perisai' itu UTM lah yg paling unggul kerana plak nama kami tertempel lebih banyak berbanding IPT lain.

Tiada ulasan: