Ahad, Oktober 09, 2011

UGUT!

Especially for me? Huh...nonsense!

Saban tahun. Usai pembentangan belanjawan, majoriti akan meluahkan kata-kata manis itu dan ini.

"Terima kasih kepada kerajaan kerana prihatin."

"Saya rasa bersyukur kerana dapat bonus daripada kerajaan."

"Ini adalah sejarah sejak 33 tahun pemerintahan."

"Ini pembentangan bajet yang paling bijak."

"Ini menunjukkan kerajaan prihatin dengan nasib rakyat."

"Bajet rakyat!"

Bukankah memang tanggungjawab sesebuah kerajaan membela rakyatnya? Sejak aku mengenali dunia politik dan segala perkara yang berlaku di dunia terutamanya Malaysia, aku tak pernah merasai apa-apa keistimewaan yang kerajaan bagi untukku (juga untuk mereka yang selayaknya). Hatta sekarang, sejak berkecimpung dalam suasana swasta, aku lebih mengenali mereka-mereka yang berhati busuk!

That's all?? Aku juga penyumbang kepada pembangunan negara! Mengekalkan defisit adalah sesuatu yang perlu dititikberatkan! Ketirisan masih berlaku di sini.

Kalau begitu, aku mahu bermalas-malasanlah. Tengoklah nanti, kalau berlaku sesuatu kepada barangan kawalan, carilah aku! Hahaha....

Tiada ulasan: