Isnin, Jun 21, 2010

Kasih Ayah III

Gambar hiasan
Izan bertemu kekasih hati di kilang itu lalu mengikat tali pertunangan setelah setahun perkenalan. Namun, takdir telah menentukan ikatan yang dibina hampir setahun itu putus tak kesampaian. Sejak peristiwa itu Izan berubah sikap. Sikap barannya memuncak. Hilang rasa hormat dan tanggungjawab terhadap keluarga. Sering bertukar kerja.

"Izan, kau nak jadi apa ni hah?"

"Suka hati Izanlah! Mak dengan bapak jangan nak menyibuk! Izan tahu apa yang Izan buat!"

Keras nadanya. Namun, begitulah sikap Izan. Ada saja yang tak kena di mata Izan yang dibuat oleh mak terutamanya bapak. Kasihan bapak, selalu saja dimarahi oleh anak tunggal lelaki kesayangannya itu.

Begitulah Izan dengan perjalanan hidupnya yang selalu ditimpa kepayahan demi kepayahan. Entah berapa kali airmata mak dan bapak bergenang mengenangkan sikap Izan yang sedemikian rupa. Tidak pernahkah terdetik di hati Izan perasaan bersalah memperlakukan mak dan bapaknya sedemikian rupa? Tidak terfikirkah jerih perih membesarkan anak yang ditatang bagaikan minyak yang penuh suatu ketika dahulu? Bukan tidak pernah ditegur oleh ahli keluarga agar berubah sikap, sanak-saudara pun sudah mati akal dibuatnya.

Sakit tua bapak semakin menjadi-jadi. Adakah ketiadaan bapak akan memberi cahaya keinsafan dalam diri Izan? Doa mak dan adik-beradik tidak pernah lekang mengharapkan perubahan Izan. Semoga ada sinar menanti di penghujungnya.

Selamat Hari Bapa Se-Malaysia;)

Tiada ulasan: