Rabu, Jun 16, 2010

Hujung Minggu Yang Panjang

Khamis lepas, aku pulang ke kampung.

1. Mengambil alih tugas emak menjaga bapak kerana emak ke Penang menghadiri majlis perkahwinan anak saudara. Bapak terlalu uzur untuk berjalan jauh, lantas tidak diberi keizinan kerana faktor kesihatan.

2. Tiada siaran televisyen yang menarik. Aku berterima kasih kerana kalau tidak kerana Piala Dunia, mungkin aku akan lebih bosan. Walaupun aku penyokong Argentina tetapi aku menjangkakan England akan menjuarai Piala Dunia kali ini kerana mereka memiliki 6 orang bintang yang hebat seperti Wayne Rooney, Steven Gerrard, Ashley Cole, John Terry, Aaron Lennon dan Frank Lampard berbanding negara lain yang hanya memiliki seorang bintang ataupun tiada langsung. Walaupun begitu, keputusan seri di perlawanan pembukaan amatlah mengecewakan!

3. Di samping bola sepak, badminton terbuka India mencuri tumpuan. Tanpa pemain ternama, perlawanan tersebut tiada serinya. Aku kecewa dengan permainan Wong Mew Choo yang kalah kepada pemain tidak ternama India tetapi tahniah kepada Fairuzizuan-Zakry yang menjuarai beregu lelaki. Yang kelakarnya, di samping smash bulu tangkis, aku rasa banyak lalat yang mati. Sedangkan komplek sukan badminton UTM yang cikai pun tiada lalat, macamana kejohanan besar seperti itu ada banyak lalat? Adakah kerana faktor negara India?

4. Sebelah pagi aku sibuk melakukan aktiviti harian suri-suri rumah. Petang mulalah tak tahu nak buat apa. Memandangkan aku memang tidak biasa tidur petang, siaran ulangan bola sepak jadi pengisi masa lapang. Aku tiada kudrat membuat tesis, cuma kadang-kadang tersentuh sikit-sikit aje.

5. Ahad, membuat panggilan kepada kakak bertanyakan jam berapa berangkat pulang. Sedih mendengar apabila dinyatakan bahawa Isnin baru bertolak balik, itupun akan bawa emak berjalan-jalan di Cameron Highland. Huaa~~~

6. Awal pagi Selasa baru tiba di rumah jam 0100H. Petang Selasa baru aku balik ke JB. Bersalaman dengan bapak dan emak, lalu ayat ini keluar dari mulut emak, "Terima kasih sebab jaga bapak." Ya Allah, airmata seakan laju mahu keluar tapi aku tahan.

Emak, apalah sangat menjaga bapak selama 5 hari berbanding emak menjaga aku selama ini.

Tiada ulasan: