Rabu, Disember 31, 2008

Sorotan 2008

Tahun Hijri baru saja disambut malam Isnin yang lalu. Kini, lembaran masihi pula akan dibuka. Aku seperti kalian, ada azam yang terlaksana dan ada yang tidak.

Tahun hijri 1429H:
1. Solat sunat Dhuha' setiap pagi.
2. Puasa sunat sekurang-kurangnya 3 hari dalam bulan2 Islam.
3. Hafal surah-surah lazim yang panjang.

Pencapaian:
1. Alhamdulillah, solat sunat dhuha' dapat aku kerjakan jika ada kelapangan tapi tak mencapai target sebab kadang-kadang ada kekangan.
2. Puasa sunat, alhamdulillah mencapai sasaran tapi 2 bulan terakhir iaitu zulkaedah dan zulhijjah aku tak dapat puasa walau sehari kerana sakit. Huhu...
3. hehe....yang masih ingat surah Sajadah dan surah Yassin. Yang lain ada yang dah lupa dan ada yang tak sempat nak hafal.

Tahun masihi 2008M:
1. Ijazah Sarjana berjaya sampai ke peringkat kedua.
2. Penurunan berat badan sehingga 45kg.
3. Menghadiri kursus ketua platun di PUSWATAN.
4. Masuk pelaburan yang menguntungkan untuk masa depan.

Pencapaian:
1. Kurang berjaya. Pokok taknak tumbuh dengan sihat. Masih pada fasa satu.
2. Tidak berjaya. Hanya dapat turun sampai 48.5kg jer. huhu...tp skrg dah naik balik!
3. Tak pergi pun. Supervisor projek tak bagi.
4. Pelaburan mendatangkan hasil sehingga bulan september jer. Ada syarikat lain iri hati dan membuat aduan kat Bank Negara lalu menyita syarikat pelaburan selama 3 bulan. Insyaallah...yang benar akan berjaya pada akhirnya. Tahun depan baru tahu keputusan.
........................................
Kisah hidup manusia. Ada suka ada duka. Ada berjaya mahupun yang sebaliknya. Manusia hanya mampu merancang tapi Allah jua yang menentukan segalanya. Sebagai hamba, kita harus teruskan usaha tanpa rasa jemu walau dugaan berat menimpa. Selamat menyambut tahun baru!

Tiada ulasan: