Khamis, Disember 18, 2008

Sakit

Sakit ini sudah sebulan lamanya. Batuk tanpa lendir yang amat memeritkan. Cakap sikit, batuk...cakap sikit, batuk...aduh...bukan mengeluh...tapi dah tak larat. Baring pun sakit, sebab buah pinggang jadi sakit akibat batuk yang teramat kuat.

Isnin yang lalu, aku ke pusat kesihatan.
"Ok, awak pergi x-ray" kata Dr. Hanan.

Selepas x-ray dilakukan, punyalah suspence. Tup-tup, tak leh tengok x-ray film atas sebab yang aku kurang mengerti. Makanya, aku tak taulah ape sebenarnya penyakitku ini. Perasaan sebak menyelubungi tatkala Dr. Hanan mahu memberi aku ubat.

"Dr., saya dah makan dah ubat ni. Dah dua kali dah. Klinik swasta pun saya dah pergi."
"Takpe, kamu batuk biasa jer. Saya bagi kamu antibiotik kuat sikit."

Hari ini, antibiotik itu hampir habis namun batuk begitu juga. Rasanya, dalam badan nie dah habis bakteria baik. Pada kalian yang beri aku petua, aku ucapkan ribuan terima kasih. Walaupun kurang berhasil, tapi aku bersyukur sekurang-kurangnya aku dah berusaha dan sedikit sebanyak aku tahu petua untuk batuk yang mana boleh aku amalkan untuk sakit mendatang.

2 ulasan:

syafeenamk berkata...

hye. apa kata cuba minum air kembang semangkuk. mak saya kata elok.

BuRuuj berkata...

ilya,
hye ilya. dah...sy dah cube. apepun terima kasih..;)