Selasa, Mac 05, 2013

Majlis Kahwin 2013

(Gambar ihsan Google.  Sayang aku tak ambil gambar di majlis itu)

Menghadiri majlis perkahwinan anak kepada sepupu pada hujung minggu yang lalu, aku agak tergamam.  Dah macam artis! Sepupu aku cakap, perbelanjaan untuk majlis sahaja sudah mencecah RM80,000!  Masyaallah..... Banyak nyerr!!!! Ada dua pasang pengantin, kakak sulung dan anak lelaki.  Hantaran yang diminta oleh menantu perempuan terhadap anak sepupu sudah RM18,000!  Perghh!!!  Hantaran yang diberi oleh menantu lelaki terhadap anak sepupu pulak, tak dapat kupastikan berapakah nilainya.  Namun, aku yakin mesti cecah puluhan ribu sebab anak sulung sepupuku cantik orangnya.

Usai majlis, aku borak-borak dengan mak.

"Mak, kalau yayang kawen nanti, kita buat ringkas-ringkas jer.  Pasang khemah, tak payah ade kerusi meja bagai.  Letak amben, bentang karpet, pastu makan dalam talam! hahaha...."

"Haihsss....tak pernah dibuat orang!"

"Ha...orang tak pernah buat la kita buat mak.  Nanti kita jadi trend setter!"

"Habis tu, orang nak makan macam mana?"

"Diorang semua makan dalam dulang la.  Kalau keluarga besar, bagi dulang besar, kalau keluarga kecik, bagi dulang kecik, kalau datang sengsorang, baru bagi pinggan."

"Entahlah...mak tak tahu."

Hmm....sekarang ni, perkahwinan telah menjadi topik yang sering kami bicarakan.  Moga-moga jodohnya cepat sampai! hihi.... ;)


Tiada ulasan: