Jumaat, Disember 02, 2011

Manisnya Kurma Ini ;)

Selamat Hari Jumaat; penghulu segala hari. Menonton rancangan agama memang sentiasa mencetus dan membuahkan semangat untuk menjadi insan yang lebih baik.

Menonton Semanis Kurma malam tadi dengan topik "perlukah sekufu'?" sangat memberi manfaat. Kufu' memang sangat dituntut dalam Islam lebih-lebih lagi untuk lelaki agar tidak menjadi bahana pada masa mendatang.

Antara butir-butir mutiara daripada Ustaz Badlishah Alauddin ialah:

1. Lelaki seharusnya memiliki 3 kunci terlebih dahulu sebelum meminang kaum hawa iaitu kunci rumah (tak kesahlah rumah sewa atau rumah sendiri), kunci kereta ataupun motosikal dan kunci pejabat (kalau takde pun, kunci locker pun memadai...)
==> Justeru, apakah maksud disebaliknya? Seorang lelaki harus memiliki kerjaya!

2. Lelaki juga harus berupaya untuk 3 ras (Beras, Keras, Waras). Nak ada beras, mestilah perlu kerja. Keras atau berkeras (tegas) pada tempatnya. Waras, kalau orang jawa cakap maksudnya sihat. Makanya, perlu waras dalam membuat keputusan dan sihat untuk memimpin keluarga.

Dan perkongsian ilmu ini ditutup dengan HARMONI (hormat-menghormati,...,ramah-mesra,..., OK selalu,... dan ikhlas). huhu...maaf, tak berapa ingat. Namun, keharmonian itu sudah melambangkan kerukunan.

Dan seharusnyalah aku bersyukur dengan cuaca gerimis malam tadi yang mengizinkan aku menonton rancangan kegemaranku ini. err...syaitan takut nak bertenggek kat ariel bila hujan kot! ;)




Tiada ulasan: